Tuesday, November 22, 2011

Μουσικά Χαράτσια


Παρακάτω παραθέτω αυτούσιο το γράμμα που έστειλα σήμερα (22/11) στην Ελληνική Θεαμάτων που έχει το θράσος να ζητάει για τη συναυλία του Pat Metheny στο Παλλάς αντίτιμο από 50 έως 87 Ευρώ! Για να μην νομίζουν ότι  τρώμε κουτόχορτο. Διαβάστε και διαδώστε:


===================

Αξιότιμη/ε Κύρια/ε,

Στις 4 Δεκεμβριου η εταιρεία σας "Ελληνική Θεαμάτων" διοργανώνει στο θέατρο Παλλάς μια συναυλία του τρίο του γνωστού κιθαρίστα Pat Metheny (μαζί με τους Larry Grenadier και Bill Stewart). Η "...συναυλία της χρονιάς!" όπως την χαρακτηρίζετε αποτελεί σταθμό στην Ευρωπαϊκή περιοδεία του εν λόγω τρίο και έχει ήδη σπάσει ενα ρεκόρ. Αυτό της τιμής των εισιτηρίων!!!
Προκαλεί εντύπωση το γεγονός πως η "μεγαλύτερη εταιρία θεατρικών παραγωγών στην Ελλάδα", έχοντας στο δυναμικό της "μερικά από τα ωραιότερα και μεγαλύτερα θέατρα στην Αθήνα" (στοιχεία απο την ιστοσελίδα σας), κατάφερε να "πετύχει" για το ελληνικό κοινό τα ακριβότερα εισιτήρια μιας περιοδείας που συμπεριλαμβάνει συναυλίες στη Ρώμη, το Αμβούργο, την Μπολόνια και τη Βαρκελώνη. Είναι αξιοπρόσεκτο πώς "το έμπειρο διοικητικό και τεχνικό προσωπικό της που καλύπτει όλα τα επίπεδα :  Διοίκηση, Οικονομικές Υπηρεσίες, Marketing, Επικοινωνία, Τμήμα Παραγωγής, Τμήμα Περιοδειών και εξειδικευμένη τεχνική υποστήριξη" (στοιχεία απο την ιστοσελίδα σας) κοστολογεί τα εισιτήρια για την "συναυλία της χρονιάς" με 50, 67, 77 και 87 Ευρώ!!! Την ίδια στιγμή οι αντίστοιχοι διοργανωτές σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις και σε πολύ καλύτερα θέατρα εξασφαλίζουν για το εκεί κοινό τιμές που είναι κατά 50%, 60% ή και 70% χαμηλότερες.

Συγκεκριμένα, κανείς μπορεί με μια απλή επίσκεψη στην ιστοσελίδα των καλλιτεχνών http://www.patmetheny.com/tours.cfm και ακολουθόντας τα links για την κάθε συναυλία να δει πως το ίδιο τρίο στα πλαίσια της ίδιας περιοδείας του έδωσε συναυλίες:
στην Μπολόνια (Teatro EuropAuditorium), με τιμές εισιτηρίων 32-50 Ευρώ
στην Γκρενόμπλ της Γαλλίας (θέατρο MC2), με τιμές εισιτηρίων 29-42 Ευρώ
ενώ πρόκειται να εμφανιστεί:
στην Βαρκελώνη (στο Μέγαρο Μουσικής Auditori), με τιμές εισιτηρίων 22-55 Ευρώ
και στην Κωνσταντινούπολη (CRR Concert Hall), με τιμές εισιτηρίων 56-89 Τουρκικές Λίρες (22-35 Eυρώ).

Θα δει επίσης πως οι ανωτερες τιμές των εισιτηρίων της Αθηναϊκής συναυλίας είναι συγκρίσιμες μόνο με αυτές της Λουκέρνης της Ελβετίας. Ακόμα και οι Ελβετοί μουσικόφιλοι όμως μπορούν να επιλέξουν από χαμηλότερες τιμές μιας και τα εισιτήρια εκεί ξεκινούν από τα 45 Ελβετικά Φράγκα (~36 Ευρώ).

Πριν αρχίσει κανείς να απορεί γιατί το φθηνότερο εισιτήριο για "τη συναυλία της χρονιάς" αντιστοιχεί στο 10% του κατώτατου μισθού στη χώρα μας μπορεί να αναλογιστεί τις εξής πιθανότητες:

1. Το φιλοθεάμον κοινό των πιο πάνω πόλεων να είναι καταφανώς πιο ακαλλιέργητο από αυτό της χώρας μας και να χρειάζονται χαμηλότερες τιμές εισιτηρίων προκειμένου να γεμίσει τα θέατρα.
2. Οι φιλόμουσοι της Βαρκελώνης ή της Μπολόνια να είναι στην πλειοψηφία τους άνεργοι μουσικοί, καθηγητές λυκείου,  καλλιτέχνες με περιστασιακή απασχόληση ή φοιτητές με πενιχρές υποτροφίες και συνεπώς να δικαιούνται ενός φθηνότερου εισιτηρίου από τους αντίστοιχους Έλληνες λάτρεις της jazz οι οποίοι κατά κανόνα κατοικούν στα βόρεια προάστεια, θα "κατέβουν" στο Παλλάς με τα SUV τους και θα αγοράσουν ένα CD της συναυλίας για κάθε οικιακή τους βοηθό.
3. Μια προσαύξηση κατά 50% έως 80% στης μέση τιμή των εισιτηρίων της "συναυλίας της χρονιάς" να αποτελεί ένα μυστικό μέτρο που έχει επιβληθεί από την τρόικα στην Ελληνική Θεαμάτων σαν ελάχιστη συνεισφορά στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.



Αξιότιμη/ε Κυρια/ε,
Καιρός να σοβαρευτούμε!
Σε περίπτωση που δεν το γνωρίζετε, οι πρωτοδιοριζόμενοι καθηγητές στο Λύκειο αμείβονται με 670 Ευρω, οι δε πρωτοδιοριζόμενοι Λέκτορες στο Πανεπιστήμιο με 930 Ευρώ. Το να κοστολογείτε μια συναυλία (όσο υψηλού επιπέδου κι αν είναι) με ποσά που αντιστοιχούν στο 1/10 του μηνιαίου μισθού τους δεν είναι προώθηση της τέχνης. Δεν είναι καν εμπορική εκμετάλλευση της. Είναι μαστροπεία!

Η διαμόρφωση αυτών των τιμών δεν δικαιολογείται με κανέναν τρόπο, τη στιγμή που οι ίδιοι καλλιτεχνες εμφανίζονται σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις και σε καλύτερα θέατρα με σημαντικά φθηνότερο εισιτήριο. Ούτε θα πείσει το επιχείρημα που κατά καιρούς έχει χρησιμοποιηθεί, πως δήθεν οι τιμές διαμορφώνονται ανάλογα με τις απαιτήσεις των καλλιτεχνών. Ο Pat Metheny έπαιξε στο αντι-τουριστικό Βελιγράδι με εισιτήρια 1200-2000 δηναρίων (~11 έως 19 Ευρώ) ενώ αντίστοιχες ήταν οι τιμές στο Βουκουρέστι, στα Σκόπια και τη Σόφια!

Πώς αλήθεια θα εξηγούσατε στους φιλόμουσους της Αθήνας αυτήν την προκλητική προσπάθεια κερδοσκοπίας;
Αν πραγματικά πιστεύετε πως ανάμεσα στο κοινό της "συναυλίας της χρονιάς" δικαιούνται να βρίσκονται μόνο όσοι μπορούν να διαθέσουν 87 Ευρώ για δύο ώρες μουσικής απόλαυσης με λύπη μου θα σας πληροφορήσω πως μάλλον ανήκετε σε μια συγκεκριμένη ομάδα παραγωγών θεαμάτων, των οποίων τα "θέατρα" στοιχίζονται κατα μήκος της παραλιακής και οι οποίοι τουλάχιστον δεν προσποιούνται στο ελάχιστο τους μαικήνες της τέχνης.

Σας παρακαλώ πολύ μην πείτε στον κόπο να απαντήσετε σε αυτήν μου την επιστολή. Ενδεχομένως όμως να χρειαστεί να το κάνετε στους ίδιους τους καλλιτέχνες στους οποίους έχω κοινοποιήσει μια αγγλική μετάφραση της.

Σας ευχαριστώ πολύ για τό χρόνο σας,


με μια κάποια εκτίμηση

Χριστόφορος Νικολάου
================================================

1 comment:

  1. Γεια σου Christofore!

    Αναμένω με ασκαρδαμικτικό ενδιαφέρον τι θα σού απαντήσουν οι καλλιετέχνες και τι οι ιμπρεσάριοι.
    Την αμαρτία μου να την πω, χαμπάρι δεν έχω τους συγκεκριμένους μουσικούς, αλλά αυτό δεν αλλάζει το γενικό πλαίσιο. Πολλές φορές τα εισητήρια για συναυλίες ξένων μουσικών στην Ελλάδα είναι πανακριβότερα από τα εισητήρια στην αλλοδαπή. Και πολύ κράξιμο έχει πέσει σχετικά.

    Υποθέτω ότι - όπως υποπτεύεσαι - ο λόγος είναι η απληστία των ημεδαπών ιμπρεσάριων, πάντως τολμώ να φανταστώ και μία δύο "αντικειμενικες" διακιολογίες υπέρ τους. Συγκρατιέμαι όμως και δεν γράφω φαιδρές ή ημισοβαρές σκέψεις μου, εν αναμονή των πολυπόθητων απαντήσεων.

    Διαμαρτύρομαι όμως για την μονόπαντη επιλογή παραδειγμάτων πιθανών ακροατών τής συναυλίας. Καθηγητές λυκείων και καθηγητές πανεπιστήμιων;
    Αχ, σ' έφαγε ο ελιτισμός εκεί στις Βαρκελώνες που πήγες...
    :-))

    Επίσης, στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον που ζούμε, δεν πολυισχύουν πια οι παλιές αξίες σχετικά με τα ΒΠ. Ίσως για τα ΥΒΠ (υπερβόρεια Π., πχ, Εκάλες, Κεφαλάρια...), αλλά όχι για τα απλά ΒΠ. Πχ, σε Χαλάνδρια, Χολαργούς, υπάρχουν πεινασμένοι και κρυωμένοι...

    Άλλωστε όπως είχε πει και ο Μαρξ (προφανώς και οι Αρχαίοι Έλληνες), ο καπιταλισμός στα ντουζένια του καταπίνει την μεσαία τάξη (η οποία ΔΕΝ ξέρει πώς να αμύνεται στην φτώχεια).

    Idom

    ReplyDelete